Wednesday, September 15, 2010

Perginya dia di bulan Syawal...

Semalam,tarikh 14 September 2010 kami sekeluarge di kejutkan dengan berita kematian Pak Teh kami yang tersayang pade lebeyh kurang pukul 3 petang.Sangat mengejutkan and I speechless and aku rase susah nak dipercayai.

Sebelum tu,Pak chu sekeluarge sedang beraye di rumah aku.Makan tengah hari skali,lepas tu berbual.Then,diorang menerime panggilan dari keluarge Arwah Pak Teh(*sangat tak sanggup tulis perkataan 'Arwah') aku yang mengatekan Arwah Pak Teh pengsan,and tak bangun-bangun bile dikejutkan.Makayah aku and Pak chu aku tros berkejar ke rumah Pak Teh.Abang and aku tinggal di rumah,and mama call lepastu mengatekan Pak Teh dah meninggal...

Aku sangat terkejut.Seriously...sangat-sangat terkejut.Sebab,mase raye pertame seperti biase kami akan berkumpul di rumah nenek.And kat umah nenek tyme tu Arwah Pak Teh terbaring je...Tyme tu die demam katenye.Malam raye pertame,semue berkumpul di rumah aku.Arwah Pak Teh macam biase,tak menampakkan yang die tengah sakit.Makan ok...Die suke Kari Ayam mama masak sampai bertambah due kali.

Aku sangkekan Arwah Pak Teh demam biase saje,sampaila semalam...Lepas menerime berite kematian,kami semue tros ke umah Pak Teh di Kajang Prima.

Sampai je kat sane,hati aku macam dipanah petir melihat sekujur tubuh kaku terbaring dilitupi kain.Bayangkan,malam sebelumnye kami berkumpul di rumah Pak Chu,makan-makan,gelak ketawe...Dan semalam,aku lihat tubuh Arwah Pak Teh yang kaku.Aku lihat mama disisi jasad Arwah Pak Teh,menangis...Aku tengok nenek pon menangis.

Lebih sayu,aku lihat Mak Teh,Ika,Killa and Along(*anak-anak Pak Teh) menangis kesedihan.Aku tercarik-carik Syida,anak Pak Teh lagi sorang.Katenye keluar beraye...Tak sampai beberape minit,aku nampak Syida di perkarangan rumah sambil menangis.Trus die masok memeluk maknye...Tyme tu aku dah tak tahan.Serius,sedih sangat-sangat.

Tyme tu,takde sape ape punca kematian.Seperti biase,buatla laporan polis semue.Agaknye,sebab takde sape tau ape punce kematian,datanglah polis ke rumah Pak Teh.Polis kate,kene buat post mortem nak tau punce kematian.Semue membantah...Tapi apekan saye,Polis kate kene buat jugak sebab dah buat report polis.

Bayangkan,Arwah Pak Teh dibawe menaiki trak polis yang biase digunekan tyme ade jenayah tu.Tau tak? Kat bawah ni aku tunjuk gambar HIASAN saje bagaimane rupe trak polis tu.


Sumber : Here

Kami semue tak sampai hati tengok Arwah Pak Teh dibawe menaiki trak tu untuk tujuan post mortem.Gayanye macam serius sangat je...Tapi,ape boleh buat.Prosedur polis kan?

Urusan pengebumian yang sepatutnye boleh diselesaikan lebih awal terpakse ditangguhkan.Hasil post mortem,penyakit Pak Teh Ischemic(*tak silap aku eja camni kot) Heart Disease.Due saluran kat jantung Pak Teh dah tersumbat.Ya Allah...

Akhirnye,urusan pengebumian selesai pade pukul 12 malam.Aku tak pegi ke masjid tyme nak uruskan jenazah.Dari masjid,tros ke kubur.Aku duduk di rumah Arwah Pak Teh and tolong jage umah sebab semue nak ke kubur.Nenek pon tak nak pegi...So,aku temankan nenek.

Yang paling aku terkilan,aku tak dapat menatap buat kali terakhir wajah Arwah Pak Teh.

Arwah Pak Teh,berseluar biru tu.Al-Fatihah buat Arwah... ;(

Nanti aku sambung lagi ok?

To my cousins ; Mak Teh,Along,Angah,Alang,Syida,Ika,Killa and Hazril.Tabahkan hati.I know it will be tough time for you,but life must goes on.We'll be here for you if you needed something or someone to rely on.Kami semue terase kehilangan Pak Teh.



Sila Like, Kalau Suka =D

No comments: